apa itu Clomiphene Citrate?

Contoh

Generic Name Brand Name
clomiphene citrate Clomid, Milophene, Serophene

Bagaimana Clomiphene berfungsi?

Clomiphene merangsang pembebasan hormon yang diperlukan untuk menyebabkan ovulasi. 
Terapi Clomiphene biasanya digunakan selama 5 hari berturut-turut pada awal kitaran haid selama 3 hingga 6 kitaran bulanan. Ia mungkin mengambil beberapa kitaran untuk mencari dos yang tepat untuk stimulat. Selepas dos yang ditentukan, seorang wanita akan mengambil ubat untuk sekurang-kurangnya 3 lagi kitaran. Jika dia tidak hamil selepas 6 kitaran, ia adalah tidak mungkin bahawa rawatan Clomiphene lanjut akan berjaya.

Mengapa Ia Adakah Digunakan

 
Untuk wanita.
  • Merangsang ovulasi dalam wanita yang tidak ovulate atau yang ovulates tidak sekata. Tahap estrogen beliau dan fungsi kelenjar pituitari mestilah normal, dan pasangan lelaki mesti didiagnosis sebagai subur.
  • Menjalankan ujian  clomiphene (clomiphene challenge test), yang kadang-kadang digunakan untuk menilai ovulasi wanita dan kualiti telur (ovari rizab). Apabila diberikan pada awal kitaran haid wanita selama 5 hari, klomifen menaikkan tahap hormon perangsang folikel (FSH) seorang wanita . Pada hari berikutnya, tahap FSH darah yang telah jatuh kembali normal adalah tanda rizab ovari yang normal dan ovulasi. FSH tinggi adalah tanda rezab ovari rendah. Wanita dengan rizab ovari berkurang boleh menggunakan telur penderma, yang sangat meningkatkan peluang mereka melahirkan anak yang sihat.
  • Merangsang pembangunan beberapa telur untuk digunakan dengan bantuan teknologi pembiakan seperti persenyawaan in vitro (IVF) atau pemindahan intrafallopian gamet (gamete intrafallopian transfer - GIFT).
  • Mengawal ovulasi dalam wanita yang ovulates tidak tetap dan / atau akan mempunyai inseminasi dalam kandungan atau permanian beradas.
Clomiphene  kadang-kadang digunakan bersama dengan ubat-ubatan lain dan rawatan kemandulan (infertility treatment).
ebelum mencuba klomifen, wanita dengan sindrom ovari polisistik (PCOS) yang mempunyai berat badan yang berlebihan adalah dinasihatkan untuk menurunkan indeks jisim badan (BMI) dengan diet dan senaman.1 Jika itu tidak berjaya, menggunakan ubat untuk metabolisme insulin yang betul boleh memulakan ovulasi. Jika tidak, gabungan ubat-ubatan boleh membantu merangsang ovulasi.

untuk lelaki. Boleh digunakan untuk merawat bilangan sperma (oligospermia)


1 - American College of Obstetricians and Gynecologists (2002, reaffirmed 2008). Management of infertility caused by ovulatory dysfunction. ACOG Practice Bulletin No. 34. Obstetrics and Gynecology, 99(2): 347-358

sumber : http://www.webmd.com/infertility-and-reproduction/clomiphene-citrate-for-infertility

No comments:

Post a Comment